Selecteer een pagina

Hoe kun je een contactpagina mooier en nuttiger maken?

Dat vroeg ik me af toen ik bezig was met een website van een klant. In de meeste gevallen gaat het om e-mailadres en telefoonnummer, vaak ook social buttons, een bezoekadres, openingstijden en een contactformulier. Maar daar is op zich niks ‘leuks’ aan ;-). En eerlijk gezegd is mijn contactpagina ook aan een opknapbeurt toe..

Het doel van je contactpagina is dat mensen contact met je opnemen. Misschien op jouw website wel het belangrijkste doel van je website! Daarom is het goed om je contactpagina eens onder de loep te nemen.

 

Hier zijn een paar bruikbare tips om je contactpagina goed te laten functioneren. 

Wettelijk verplicht

Eerst even duidelijkheid over wat er wettelijk op je website aan contactgegevens moet staan.

Volgens een artikel van juriste Charlotte Meindersma moeten er op je bedrijfssite de volgende dingen staan:

Is je contactpagina goed vindbaar?

Ok, als je contactpagina één van je belangrijkste pagina’s is, zorg er dan voor dat deze overal op je website gemakkelijk te vinden is. Open deur, maar toch. Ik zie soms dat de contactpagina alleen te bezoeken is via het hoofdmenu, maar je kunt er op veel andere plekken ook naar verwijzen in je teksten of met knoppen. Onderin een vaste footer kun je ook contactgegevens plaatsen.

(Het kan ook zijn dat de contactpagina niet zo belangrijk voor je is en dat je bezoekers juist naar andere pagina’s wilt leiden. Als je een bepaalde actie hebt of producten verkoopt, dan ligt de nadruk op die pagina’s. En dan kun je natuurlijk beter call-to-action (buttons) plaatsen die daarnaartoe verwijzen. De contactpagina is dan voor algemene vragen bedoeld, nog steeds wel belangrijk dat je als bedrijf bereikbaar bent. Volgens de Belastingdienst ben je zelfs verplicht om vindbaar te zijn. )

Vertel waarom en waarvoor bezoekers contact op moeten nemen?

Vaak staat er op een contactpagina weinig of geen extra tekst, maar als je aangeeft voor welke vragen bezoekers contact op kunnen nemen, maak je ze het gemakkelijk om hun vragen te verwoorden. Je duwt ze dus al in de goede richting en je nodigt ze uit, wat ik persoonlijk een heel vriendelijk gebaar vind.

Wil je jezelf een beetje uitdagen, vraag de bezoeker dan ook om suggesties hoe je jouw site of producten zou kunnen verbeteren. Ik vind het wel fijn dat ik soms mailtjes krijg van mensen die typfouten hebben ontdekt of opheldering vragen om iets.

Voorkom mailtjes met alleen informatieve vragen.

Zit je niet te wachten op teveel mailtjes met vragen waar je veel tijd aan kwijt bent en die mogelijk niks opleveren? Zet dan een lijstje Q&A (vragen en antwoorden) bij het contactformulier of zorg ervoor dat de informatie van je diensten of producten beter bijgewerkt is.

Ook kun je op de contactpagina nogmaals call-to-actions plaatsen naar de producten-/dienstenpagina’s als je wilt dat bezoekers eerst daar gaan lezen voordat ze je bellen of mailen.

Wel of geen contactformulier

Ik hoor soms dat je met een contactformulier je privacybeleid moet aanpassen. Ik heb nog niet uitgezocht hoe dat precies zit, maar ik vermeld er uit voorzorg wel bij dat ik de gegevens alleen gebruik om de vraag te beantwoorden. Je kunt ook alleen een e-mail adres vermelden (gebruik “mailto:” voor de link om direct je mailprogramma te laten openen).

Een contactformulier is handig als je vragen wilt filteren of bij bestellingen van diensten/producten. Zorg ervoor dat er een melding komt dat het bericht goed verzonden is en dat je spoedig contact opneemt. Nog mooier is als de schrijver ook een mailtje krijgt ter bevestiging met zijn/haar boodschap.

Contact & About

Als de informatie zo weinig is dat je nog geen halve pagina kunt vullen, kun je overwegen om de contact- en aboutpagina (over mij pagina) samen te voegen. Dan krijg je dus een ‘Contact & About’ pagina in het menu. Voeg altijd een foto van jou of je team toe, zodat mensen zien met wie ze mailen of bellen. Voorbeeld is mijn eigen contactpagina.

Contact & Connect

Laatst zag ik ergens een onderscheid tussen Contact en Connect. Dat vond ik slim gedaan. Onder Contact stonden de directe contactgegevens (telefoon, e-mail, adres) en onder Connect stonden linkjes / icoontjes naar de social media kanalen.

Google maps

Als je een bezoekadres hebt, kun je een kaartje toevoegen. In sommige thema’s heb je daar mogelijkheden voor. Zo niet, zoek dan een plugin, bijvoorbeeld WP Google maps.

Laat een goede indruk achter

Als iemand contact zoekt via je contactpagina is dat waarschijnlijk ook de pagina waar hij/zij afscheid neemt van je website (op dat moment). Wel handig als die indruk een goede is! Dus herhaal je logo, bedrijfsnaam en een typische foto voor een mooie herinnering.

Zo kan het dus ook

Ik vond deze coole en inspirerende voorbeelden. Doe er je voordeel mee 🙂

Een interactief contactformulier

Alsof je een brief schrijft aan het bedrijf. Dit vond ik zo leuk, dat ik het ook op mijn website ga toepassen. Ik gebruik daarvoor de plugin WPforms.

Een eenvoudig contactformulier met wervende tekst

Houd je van simpel maar wil je je doel (nieuwe klanten werven) niet voorbij gaan, dan kan dit een mooie oplossing zijn. Een overtuigende slogan, bam.

Of een zin vol aanmoediging.

Laat zien wat je wilt

Een echte foto (geen stockfoto), liefst van degene die je aan de lijn krijgt of met wie je zit te mailen zegt meer dan 100 woorden.