Mijn website moet anders, maar hoe?

16 10 2015 | 0 Reacties

Je website ziet er prima uit en er staat voldoende informatie op. Toch heb je het idee dat er dingen beter kunnen, maar je weet niet precies hoe. Hoe leg je je vinger op de zere plekken?

 

Rondvragen

Je kent je eigen site als geen ander en weet alles moeiteloos te vinden. Daardoor is het moeilijk om afstand te nemen; je site te bekijken alsof je een bezoeker bent. Toch heb je je website primair voor je bezoekers (leden of potentiële klanten) gemaakt! De beste kritiek kun je dus het beste aan je doelgroep zelf vragen. Ik ben zelf niet zo’n voorstander van enquêtes of reviews, omdat je daar tegenwoordig al door overspoeld wordt. Maar je kent vast wel iemand die je jou kritisch durft te zeggen wat hij/zij van je website vindt.

 

Afkijken

Ook al heb je je eigen ontwerp en huisstijl, het kan geen kwaad om af en toe rond te kijken op websites van concurrenten. Welke sites vind je heel mooi of juist niet, en waar ligt dat dan aan? Kijk goed naar teksten, beelden, lay-out en informatiesctructuur. Je zult zien dat je nieuwe inzichten krijgt.

 

Statistieken

Duik eens in je site statistieken. Met bijvoorbeeld de Jetpack plugin van WordPress kun je zien hoeveel bezoekers er elke dag op je site komen en op welke pagina’s komen. Kijk ook naar hoe ze zijn binnengekomen. Via Google of via een andere externe link. Zijn er pagina’s waar bijna niemand naartoe komt? Zo ja, is het moeilijk om daarop te komen of is de informatie niet aantrekkelijk? De pagina’s waar de meeste bezoekers komen kun je extra aandacht geven. Vaker updaten en informatie toevoegen die je graag aan je bezoekers wilt meegeven. Daar kun je linkjes zetten naar minder bezochte pagina’s.

 

Nalezen

Soms moet je opnieuw door je teksten heen lezen. Na een paar weken of maanden kan het zijn dat je minder tevreden bent over de constructie of bepaalde zinnen, komt de inhoud niet meer logisch over. Dat is niet gek, want je hebt de tekst geschreven met al je voorkennis. Voorkennis die je bezoekers meestal niet hebben. Maak opnieuw een lijstje met boodschappen die je wilt overbrengen en ga na of je verhaal klopt.

 

Nadruk

Mensen hebben niet altijd zin of tijd om hele lappen tekst te lezen. Maak het je bezoekers gemakkelijk door je boodschappen te benadrukken. Overige tekst kan kleiner of op andere pagina’s geplaatst worden. Nadruk kun je creëren door tekst kleur te geven of groter te maken. Je kunt ook tekstblokken maken met een achtergrondkleur of een button met accentkleur plaatsen. Zet de belangrijkste informatie bovenaan.

 

Herstructureren

Je site is een bron van informatie voor bezoekers. In de loop der tijd groeit je site; er komen pagina’s bij, er wordt geschoven met blokken beeld en tekst. Zoals ik al eerder zei: je weet zelf heel goed waar alle informatie staat, omdat je je site op je duimpje kent. Neem afstand en kruip in de huid van een bezoeker. Zit de site dan nog steeds logisch in elkaar? Je weet goed wat je op je site wilt delen, maar wat willen je bezoekers precies weten? Informatie structureren is best lastig, omdat het vaak op meerdere manieren kan. Wat mij vaak helpt is weg te gaan bij het scherm en met potlood en een wit vel papier de boodschappen schematisch weer te geven. Ik ga in eerste instantie uit van doelstellingen van een website, en vertaal die vervolgens in boodschappen.

 

Styling

Heb je alle informatie logisch ingedeeld, maar ziet je site er nog steeds een beetje rommelig uit? Ga dan aan de slag met styling. Ik heb al geschreven hoe je tekst nadruk kan geven. Structuur aangeven kan ook door middel van styling. Zet tekst bijvoorbeeld in blokken. Belangrijke tekst kun je een achtergrondkleur geven. Een site wordt veel rustiger en overzichtelijker als je meer witruimte gebruikt. Het kost je geen extra papier, dus neem de ruimte. Niet alle themes hebben genoeg styling mogelijkheden. Wel kun je altijd de css (cascading stylesheet) van je site aanpassen. Css code kun je vinden op http://www.w3schools.com/. Maar als dat te ver gaat, kun je natuurlijk altijd je persoonlijke WordPress hulplijn bellen :-).

wordpress hulplijn leidsche rijn

Heb je hulp nodig met je website?